Relaties (stakeholders) aan het woord

‘Op Tijd Betalen Thermometer is een unieke manier van sponsoren’

Op facilitair gebied doet Villa Pardoes al langer zaken met Schwartzmans. Vanwege het ideële karakter van onze stichting – ernstig zieke kinderen met hun ouders een week lang een onbezorgde vakantie aanbieden – wilde William ons daarbij financieel ondersteunen. Daartoe heeft hij de Op Tijd Betalen Villa Pardoes-Thermometer bedacht. Voor elke op tijd betaalde factuur gaat er een bedrag naar Villa Pardoes. Het is een bijzondere en unieke manier van sponsoren. Die thermometer levert een win-win-situatie op. Schwartzmans is daardoor minder tijd kwijt met het nabellen van klanten, Villa Pardoes wordt ermee geholpen. Afgelopen jaar ging het om een bedrag van vierduizend euro. Daarmee kunnen we drie gezinnen een week vakantie aanbieden. Ik vind de Op Tijd Betalen Thermometer een fantastisch systeem. Daarom probeer ik het ook te ‘verkopen’ aan andere sponsoren. Onlangs is me dat gelukt. Deze organisatie zag er ook de benefits van in. Villa Pardoes wil graag met sponsoren samenwerken, het moet geen eenrichtingsverkeer zijn. Met Schwartzmans is dat gelukt. Een paar jaar geleden hield William een bijeenkomst voor zijn leveranciers. Dat deed hij bij ons, in theater de Poef. Die wederkerigheid voelt heel goed. Gert-Jan van Boxel, afdeling fondswervering Villa Pardoes Villa Pardoes brief (PDF)

Gert-Jan van Boxel

Villa Pardoes

‘In één woord Schwartzmans omschrijven? Goud!’

De contacten met onze klanten zijn altijd heel zakelijk. Toch heb ik één keer gezondigd, heb ik Schwartzmans een taart gestuurd om ze te bedanken voor de geweldig goede samenwerking. We kunnen werkelijk altijd op Schwartzmans rekenen. Als ik dat bedrijf in één woord moet omschrijven: goud. Alles is perfect geregeld. Je hebt er geen omkijken naar, heerlijk is dat. Als we met een probleem zitten – je kunt het zo gek niet bedenken -, is Schwartzmans er als de kippen bij om het op te lossen. Snel, adequaat, accuraat. Heel fijn is dat. Problemen kun je natuurlijk beter voorkomen. Bij Schwartzmans begrijpen ze dat heel goed, want met nieuwe producten of producten die in samenstelling zijn aangepast – denk aan schoonmaakmiddelen – krijgt onze huishoudelijke dienst uitleg en advies. Met reparaties, bijvoorbeeld aan de schrobmachines, proberen ze dat zoveel mogelijk op locatie te doen. Dan kunnen we het materiaal zo snel als mogelijk weer gebruiken. Lukt dat niet, dan gaat de machine naar hun werkplaats. Binnen een paar dagen krijgen we die weer terug. Bij Schwartzmans hebben ze een online bestelprogramma. Voor mij is dat heel handig, want ik heb met verschillende zorglocaties te maken, dus verschillende kostenplaatsen. Voorheen leverde me dat heel veel papierwerk op, nu regel ik mijn bestellingen met een paar muisklikken. We zijn genomineerd voor de prijs Gastvrij met Sterren. Een van de criteria is dat hoe schoon het is. Ook daar hebben we veel positieve geluiden over gehad. Dat hebben we mede te danken aan Schwartzmans.

Renate Langermans

coördinator facilitair Schakelring

Diversey over Schwartzmans

Pim Went

Diversey

‘Prijzig schoonmaakmiddel, uiteindelijk de laagste kosten’

Vier jaar geleden werden Rian Wagtmans en haar man Jacques zorgondernemer van Thomashuis Etten-Leur. Bij starters gaan investeringen altijd voor de baat uit. Op de centen letten hoort daarbij. Toen Jos van Vugt, vertegenwoordiger van Schwartzmans bv, vertelde wat het schoonmaakmiddel voor de vloeren kostte, moesten ze even slikken. “Het was behoorlijk aan de prijs”, zegt Rian. “Maar, zo werd ons verteld, die investering zouden we er zeker uithalen. Nu, vier jaar later, heeft Jos helemaal gelijk gekregen. De verpakkingen zitten nog halfvol.” Wat is het geheim? “De kwaliteit is onovertroffen. Maar er is meer. Bij dat schoonmaakmiddel zit ook een doseersysteem. Je gebruikt dus nooit te veel. Ondanks die dure verpakking zijn de kosten heel laag.” Er komt nog iets bij, wat veel gebruikers niet weten. Gebruik je te veel zeep, dan wordt het water vet. Dat vet blijft als residu achter op het schoongemaakte oppervlak. En dat trekt weer vuil aan. Goed zijn voor het milieu hoeft dus niet zo moeilijk te zijn, zegt Rian. “We gebruiken weinig product, Schwartzmans bv hoeft minder te rijden. Het hangt allemaal met elkaar samen. En onze leverancier draagt écht het duurzame uit. Ze komen met een eerlijk verhaal. En met goede adviezen. Zo hebben we al stappen gezet om sneller en dus goedkoper te werken. Schwartzmans bv heeft voor ons én het milieu een grote toegevoegde waarde.”

Author image

Rianne Wagtmans

zorgondernemer Thomashuis Etten-Leur

‘Ik krijg veel vrijheid,  meedenken wordt gewaardeerd’

Marjon Clarke uit Drunen werkt al zeventien jaar met veel plezier als administratief medewerkster bij Schwartzmans BEMU. Ze kan zich niet voorstellen dat ze ooit ergens anders zal werken. “We krijgen veel vrijheid, meedenken wordt gewaardeerd en we werken met een leuk team. Hoe kan het beter voor de klant en binnen ons bedrijf? Op die vraag blijven we antwoorden geven en zoeken. Dat houdt je scherp, daardoor blijft het werk uitdagend.” Marjon waardeert de visie die het bedrijf uitstraalt. “We zetten de klant altijd centraal. Daarbij gaat William Schwartzmans er nooit van uit dat het einddoel bereikt is. Het kan altijd beter. Het mooie is dat de digitale ontwikkelingen ons daarbij helpen. Door onze transparante manier van werken en de automatisering kunnen klanten heel zelfstandig zaken met ons doen, de regie houden. Tegelijkertijd biedt ons dat juist de kans om een nóg beter persoonlijk contact op te bouwen met diezelfde klanten. Onze salesmedewerkers zijn daardoor heel veel buiten de deur, want contactmomenten worden door de klanten erg gewaardeerd. Het mooie van het veranderen van het computersysteem is dat al veel processen zijn geautomatiseerd en hierdoor is de werkload overzichtelijker geworden. Dat is heel fijn.” Marjon, die klanten te woord staat, orders invoert, de facturatie verzorgt en bankzaken regelt, waardeert de betrokkenheid van het team. “We zijn geen mensen die in hokjes denken. Mooi voorbeeld: een monteur had zijn voet gekneusd en een botje was ingescheurd, terwijl honderden dispensers moesten worden opgehangen en machines moesten worden gecontroleerd. Dan zie je binnen ons team de verantwoordelijkheid naar de klant en de zieke collega en worden de mouwen bij iedereen binnen het bedrijf opgestroopt. Het wordt dan zoveel mogelijk opgelost zodat de klant er bijna geen weet van heeft. Kortom met elkaar proberen we de klant tevreden te stellen en elkaar te helpen.”

Author image

Marjon Clarke

Administratief medewerkster

‘Nederland denkt in systemen en niet in mensen’

Uit frustratie en een groot sociaal hart is collega Lucien Smit weer volledig beter gemeld bij Schwartzmans bv. We moeten een keer praten. Toen Lucien Smit dat onlangs hoorde van William Schwartzmans wist hij genoeg: ik ben al ruim een jaar ziek en de kans dat ik mijn vak van technisch medewerker nog oppak is met zijn scoliose nagenoeg nihil. ‘Ik dacht dus dat William van me af wilde’, zegt de 64-jarige Vlijmenaar, ‘maar dat was niet zo. Hij wilde me weer volledig beter melden. Toen stond ik wel even met mijn oren te klapperen. Ik geloofde het in eerste instantie ook niet.’ Zomer 2018. Smit krijgt steeds meer last van zijn onderrug. ‘Soms was het zó erg, dan moest ik tijdens mijn werk even op mijn rug gaan liggen. Uiteindelijk naar de huisarts gegaan, foto’s laten maken. Die rug leek wel een hockeystick. De specialist stond ervan te kijken dat ik zo lang heb kunnen functioneren.’ Het volgende traject: de Arboarts. Smit: ‘Die had het al snel gezien: mijn oude werk oppakken, waarbij ik veel moet bukken, kon niet meer. Nee, over afkeuren is niet gesproken.’ De Wet Poortwachter treedt in werking: Schwartzmans BV moet op zoek naar passende arbeid. ‘Het is maar een klein bedrijf. Dat was dus heel lastig. Het werd koffiezetten, op een machine het magazijn schrobben, een bestelling wegbrengen en licht administratief werk. Het was zoeken om wat om handen te hebben. Ik was er blij mee. Mijn vriendin is overleden, ik ben maar alleen. Thuis zitten vond ik vreselijk, ik voelde me eenzaam. Alsof je er niet meer bij hoort.’ Schwartzmans doet er alles aan om Smit weer zo veel mogelijk te laten functioneren. ‘Ik kreeg een exoskelet. Dat zou me moeten helpen met het tillen, maar dat werkte niet goed. Er werd een massagetafel aangeschaft. Als mijn rug opspeelt, rust ik er even op uit.’ Smit was voor dertig procent beter gemeld; zijn werkgever heeft hem weer volledig in dienst genomen. Dat is heel opmerkelijk. Zit er een addertje onder het gras? ‘Niet eentje’, zegt Schwartzmans. ‘Ik ben er goed voor verzekerd. Toen Lucien ziek was, werd zeventig procent van zijn loon door mijn verzekering betaald. Maar het heeft alles te maken met de manier waarop de Wet Poortwachter wordt uitgevoerd. Houd me ten goede: die wet zelf zit heel goed in elkaar. Het eerste jaar zoek je naar vervangend werk. Lukt dat niet, dan gaat een werknemer het jaar daarop een re-integratietraject in: kijken professionals of ze je elders aan een baan kunnen helpen die past bij je mogelijkheden. Maar wat me vreselijk tegenstaat is het systeemdenken. Een beetje logisch nadenken is er niet bij. Neem Lucien: er ís geen passend werk voor hem. ’ Daar komt nóg wat bij. ‘Je moet er vanuit mijn verzekering en ARBONED twee jaar lang zo veel tijd insteken, terwijl je die uren op de werkvloer nodig bent – juist omdat er iemand ziek is. Maar het allerbelangrijkste is: Lucien moet er weer helemaal bij horen. Werken geeft zijn leven zin. Bij ons staat het welzijn van de medewerkers voorop. Dat het geld kost, het zij zo. Ons bedrijf is niet door winst gedreven.’ Lucien vindt het prachtig. ‘William is een topbaas.’Maar hij heeft er ook wat moeite mee. ‘Ik word voor een hele week betaald, ik kan maar half werk leveren. Soms voel ik me daar schuldig over.’

Author image

Lucien smit

Technisch medewerker